Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego wspiera modernizację budynku Wydziału Transportu

Politechnika Warszawska konsekwentnie realizuje program rozwojowy oraz modernizacyjny posiadanych budynków. Niektóre z gmachów, w tym gmach Wydziału Transportu wymagały kompleksowych inwestycji. Często nie byłyby one możliwe bez udziału środków zewnętrznych, jak dotacje Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

 

Rewitalizacja wraz z przebudową Gmachu Nowej Kreślarni

Gmach Nowej Kreślarni, siedziba Wydziału Transportu, został zbudowany w latach 1920-1922. W 1977 r. wpisano go do rejestru zabytków. Przez te wszystkie lata w budynku przeprowadzono liczne remonty pomieszczeń, dachu czy wymianę części okien, jednak Gmach wymagał kompleksowych prac renowacyjnych. 

Inwestycja rozpoczęła się w 2018 r. Zaplanowano wykonanie przebudowy związanej ze zmianą sposobu użytkowania wskazanych pomieszczeń, instalację wentylacji z rekuperacją ciepła i klimatyzacji w pomieszczeniach dydaktycznych, termomodernizację polegającą m.in. na termo- i hydroizolacji przyziemia, wymianie okien i rewitalizacji elewacji. Docelowo, energochłonność obiektu ma być o ok. 15% niższa, a zmniejszenie kosztów energii elektrycznej i cieplnej przyniesie ponad 15 tys. zł oszczędności rocznie.

Gmach Nowej Kreślarni w trakcie remontu, fot. Michał Krzyżanek

Celem inwestycji, oprócz doprowadzenia budynku do właściwego stanu technicznego w zakresie ogólnobudowlanym, bezpieczeństwa pożarowego i konserwatorskim, jest zwiększenie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.

W ubiegłych latach dobudowano od strony wewnętrznego kampusu PW, korzystając z funduszy strukturalnych UE, nowe skrzydło obiektu. W sposób kompleksowy uwzględniono potrzeby osób z niepełnosprawnościami, zarówno na zewnątrz budynku (pochylnia, podjazdy dla wózków, miejsca na parkingu w pobliżu wejścia), jak i w jego wnętrzu (m.in. windy, wyposażenie łazienek, posadzki poszczególnych kondygnacji na jednym poziomie, oznakowanie pomieszczeń napisami w alfabecie Braille’a).

Nowe skrzydło jest połączone z zabytkowym Gmachem Nowej Kreślarni za pomocą łącznika. Niestety takiego połączenia nie ma na III piętrze obu części, dlatego ta kondygnacja pozostawała niedostępna dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi. W ramach inwestycji zaplanowano montaż podnośnika przy schodach między II a III piętrem zabytkowego Gmachu Nowej Kreślarni, który umożliwi im dostęp na III piętro.

 

Elewacja Gmachu Nowej Kreślarni przed i po remoncie, fot. Michał Krzyżanek

 

- Realizacja inwestycji nie byłaby możliwa bez przychylności władz Uczelni, wsparcia Kanclerza, dużego zaangażowania pracowników Działu Przygotowania Inwestycji i Remontów oraz Działu Nadzoru Inwestorskiego - mówi prof. dr hab. inż. Marianna Jacyna, Dziekan Wydziału Transportu PW.

 

Elewacja Gmachu Nowej Kreślarni, fot. Michał Krzyżanek

 

Wartość całej inwestycji to ponad 8 mln zł, prawie 3,5 mln zł pochodzi ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. - Rola Ministerstwa w realizacji inwestycji jest ogromna. Bez przyznanych środków trudno byłoby ją rozpocząć - podkreśla prof. Marianna Jacyna.

 

Gmach Nowej Kreślarni przed i po remoncie - widok od strony ul. Koszykowej, fot. Michał Krzyżanek

 

Planowany termin zakończenia prac to koniec 2022 r.

Źródło: www.biuletyn.pw.edu.pl